שיטות לאיטום מבנים נגד מים

איטום גגות נגד מים
איטום גגות נגד מים

כל תוכנית בנייה כוללת בתוכה פרק שלם על האופן שבו ייאטם המבנה נגד מים. אחרי הכל, חדירה של מים למבנה עלולה לגרום נזק רב לרכוש של הדיירים, ליצור עובש ואוויר לח מדיי, לגרום להתרופפות אריחי קרמיקה, לפגוע בטיח ובצבע ואם היא לא מטופלת כראוי – גם לפגיעה ביסודות מבנה. אם לסכם, הרי שאי שימת לב לתחום של איטום גגות נגד מים יכול בסיכוי גבוה להביא לפגיעה משמעותית באיכות החיים. לאור זאת, יש היום הרבה מאוד שיטות לאיטום מבנים. במהלך תכנון המבנה או השיפוץ, חשוב מאוד לבחון את כולן ולבחור את השיטה אשר תספק למבנה איטום מלא לאורך זמן.

השיטות לאיטום גגות נגד מים

השיטות הקיימות היום לאיטום מבנים וגגות הן:

יריעות ביטומניות

השיטה שמספר השימושים בה הוא הגדול ביותר, וזאת בזכות העובדה שמדובר בשיטה מאוד יעילה, אשר ממשיכה להיות יעילה לאורך זמן. מדובר באיטום גגות נגד מים באמצעות יריעות העשויות מביטומן – חומר שהינו תוצר לוואי של תעשיית הנפט אשר מאופיין בצפיפות, אלסטיות ויכולת עיבוד מרשימה. היריעות העשויות מביטומנים הן אטומות לחלוטין למים ובעלות תכונות נוספות כגון עמידות בפני טמפרטורות קיצוניות ובפני פגיעות והתקנה פשוטה יחסית, אשר הופכות אותן לפופולריות ביותר בענף האיטום. הנחת היריעות על הגג צריכה להתבצע על גבי בטון חשוף, לאחר מריחת שכבת פריימר איכותי. החיסרון היחידי של יריעות אלה הוא שכאשר מעוניינים להניח אותן על גבי גגות שעליהם מוצבים דודי שמש ו/או מערכות מיזוג אוויר צריך לחתוך אותן מסביב למתקנים הללו והדבר עלול להוביל לפגיעה ביכולת האיטום. במקרים כאלה עדיף להשתמש באחת משיטות האיטום האחרות.

זפת חמה

אחת מהשיטות הוותיקות לאיטום גגות נגד מים היא שימוש בזפת חמה. הזפת היא חומר אטום לגמרי למים אשר מספק הגנה מלאה למבנה לאורך זמן. חשוב מאוד לעשות שימוש אך ורק בזפת העומדת בכל דרישות התקן – היינו זפת 75/25 תקנית ולאחר מכן לבצע הלבנה שלה על מנת שהמבנה לא יתחמם מדיי מקרני השמש. לפני מריחת הזפת על הגג חשוב מאוד לבצע עבודת הכנה הכוללת ניקוי יסודי של שטח הגג ומריחת פריימר איכותי. לאיטום חזק ועמיד יותר ניתן למרוח שכבת זפת, עליה להניח אריג פיברגלס או רשת אינטרגלס ועליהם למרוח שכבת זפת נוספת. שיטה זו זוכה לפופולריות רבה בזכות קלות היישום שלה, עמידותה לאורך זמן ומחירה הזול ביחס לשיטות האיטום האחרות.

חומרי איטום נוספים

דרך נוספת לבצע איטום גגות נגד מים היא לעשות שימוש בחומרי האיטום שקיימים על המדף, לרבות חומרי איטום אקריליים, צמנטיים, פוליאוריטניים ואחרים. מומלץ מאוד להיוועץ עם אוטמים מוסמכים ומנוסים לפני שרוכשים חומרים כאלה, שכן לא כל חומר יתאים לכל גג וייתכן שתרכשו חומר שלא יידבק היטב לשכבת האיטום שקיימת על הגג ולא יאטום את המבנה בכלל.

לסיכום

יש היום שלוש שיטות עיקריות לביצוע עבודות איטום גגות נגד מים, ועל מנת להשיג איטום מלא של המבנה חשוב מאוד לבחור את השיטה המתאימה לגג עצמו ולשיקולים נוספים כגון תקציב.
כדאי מאוד להתייעץ עם אוטמים מוסמכים ולוודא שמי שמבצע את עבודות האיטום בפועל יהיה אוטם מקצועי ומנוסה, אשר ידע לבחור בשיטת האיטום שתאפשר לכם ליהנות מגג אטום למים לאורך זמן ובאופן מלא.